torsdag den 9. april 2020

Gode råd til den stressede nr. 2: Kend dine stressfaktorer (stressorer) på arbejdet og sæt dig nogle bud

Der findes et hav af årsager til stress. Jeg vil ikke liste dem, men i kan finde en god liste her: https://spotstress.dk/hvad-er-stress/aarsager-til-stress-stressorer.

I dette blogindlæg vil jeg gerne tale om de daglige stressorer. Dem som påvirker os til hverdag på jobbet. Det er vigtig at finde disse, da det netop er dem, man kan justere på for at undgå at blive stresset.

På et tidspunkt for rigtig lang tid siden (måske sommeren 2018) satte jeg mig faktisk nogle regler for at undgå stress. En af mine regler var, at mindst 2-3 dage om ugen måtte jeg ikke multitaske. Jeg følte, at jeg blev ør i hovedet, når en hel uge gik med multitasking, og derfor satte jeg mig reglen. Senere hen ændrede jeg “ør” til “skør” - lidt for sjovt, men i dag forstår jeg, at det jo overhovedet ikke var sjovt. Jeg føler mig rent faktisk “skør”, når jeg multitasker for meget. Reglen viste sig desværre dengang at være umuligt at overholde. Jeg havde for stort et ansvarsområde, og når noget indenfor mine områder gik ned, så var jeg ofte den eneste til at fikse dem. Og derudover kom der henvendelser (e-mails og telefon opkald) fra brugere og andre interessenter af mine produkter. Der var bare ikke tid til at monotaske.

Jeg har altså i lang tid været bevidst om stressorer. Det er bare først nu, at jeg forstår, hvad det kan ende med, hvis man bare ignorerer dem.

I dag har jeg tre bud:

Hold pauser. Det kan godt være forskelligt fra person til person, hvad en pause er. For mig er det, at gå en tur, at tage mig ekstra tid om at lave en kop te, se på naturen eller nuttede kattebilleder - typisk på https://www.reddit.com/r/aww/. Jeg er introvert, som betyder, at jeg lader min energi bedst, når jeg er lidt for mig selv, men for en ekstrovert, er det meget muligt, at den bedste pause vil være at sludre lidt med sine kollegaer. En god pause kan også være meditation, som jeg vil sige meget mere om i senere blogindlæg. Og når det kommer til pauser er det vigtigt at kende forskellen på pauser og overspringshandlinger. Hvis du f.eks. ikke kan komme videre med din opgave, så er det ikke en pause lige at tjekke din mail, fordi det erstatter et opmærksomhedspunkt med andet og mange gange flere, fordi der jo kan være mange mails i din inbox.

Undgå for megen multitasking, har jeg allerede nævnt. Jeg må være ærlig og sige, at jeg stadig finder den svær at udføre, og jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal sætte den i værk. Idéen er kun at se på en opgave den dag, og da forstyrrelser ofte kommer i form af mail, telefonopkald, møder og Icinga vil det være naturligt, at skære dem fra de dage, men nogen gange kræver den opgave, man laver, at man kontakter nogen, og så må man jo bryde den regel.

Vil mindre/gør mindre. Jeg skal virkelig lære at være mindre ambitiøst. Jeg vil sige, at man skal ville og gøre mindre end hvad man magter, således at man altid har lidt energi til overs. Jeg benyttede mig af en Falck HealthCare psykolog (havde tilgang via arbejdet), da min stress var værst. Hun blev ved med at sige til mig, at jeg ikke skulle gøre, hvad jeg mente jeg burde eller skulle gøre, men derimod hvad jeg gerne selv ville gøre. Men, der er bare så mange ting, jeg gerne vil. Og det er både på arbejdet og hjemme. Egentlig burde jeg aldrig have startet denne blog - uanset hvordan jeg vender det, så er det jo en ting til, jeg gerne vil. Men som en del af mit hjemmearbejde her under Corona krisen, har jeg lavet en præsentation om stress, og det gik op for mig, at meget af det jeg ville sige bedre kunne formuleres på denne måde. Så jeg tillod mig selv endnu en ting :)

Mit råd til jer er ret simpelt - find ud af, hvad der stresser dig på arbejdet og sæt dig nogle regler baseret på dem. Nu kan i læse, hvordan jeg har gjort. Håber det er til en hjælp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar