onsdag den 15. april 2020

Corona: accept vs. “tænk positiv”

Jeg var meget frustreret, da Danmark lukkede ned. Ikke fordi, jeg var bange for at blive syg, ikke fordi, jeg ikke kan undvære rejser, restauranter og andre goder et stykke tid, men fordi, jeg er stress sygemeldt, og for at komme mig over det, skal jeg tilbage på fuld tid på arbejdet - men det er jo ikke nemt, når man som offentlig ansat er sendt hjem fra arbejde.

Denne frustration forværrede klart min stress, men med tiden faldt jeg til ro igen. Man kan vel sige, at denne ret usædvanlige hverdag med hjemmestudie, er blevet min nye hverdag. Jeg lærte at acceptere, at hverdagen er, som den nu engang er.

I medierne dukker der flere og flere artikler op, om hvor hårdt vi alle har det for tiden. Og mange af disse artikler kommer med råd til, hvordan man mentalt set klarer sig igennem krisen. Det råd jeg gerne vil diskutere her, fandt jeg på dr.dk i sidste uge. I denne artikel fandt jeg følgende citat: “Du bliver skør i hovedet, hvis du kun ærgrer dig over alt det, du ikke kan. Du skal tvinge dig selv til at tænke på noget, der er godt, siger centerchefen fra Headspace”

Dette er anvendt positiv psykologi, som jeg ikke er alt for glad for. Og hvorfor er jeg ikke det? Headspace har jo egentlig ret - det er ikke godt for en at være negativ i hele tiden. Men skal man virkelig tvinge sig selv til at tænke positiv? Skal vi virkelig bare ignorere alt det negative, der sker for tiden?

Jeg tror ikke, at der findes en løsning, der er den rette for alle. 

Bare at tænke positiv fungerer for nogle, og er du en af dem det virker for, så ignorér blot dette blogindlæg - det er ikke ment til dig. 

Men positiv psykologi virker ikke for alle!

Måske du allerede ved, at det ikke virker for dig. Måske du har forsøgt men fejlet. Måske du bare er blevet mere negativ efter at have forsøgt. Måske du slår dig selv i hovedet over ikke bare at kunne tænke positiv - det lyder jo så nemt, så hvorfor kan du ikke finde ud af det? Måske du tænker, at der er noget i vejen med dig, når du går rundt og er så negativ hele tiden?

Og netop dette er faren ved anvendt positiv psykologi. At man får at vide, at det er så nemt - du skal bare tænke positivt, og når det så ikke virker, så giver man sig selv skylden.

Jeg har læst mange selvhjælpsbøger, og nogle af disse har været inden for positiv psykologi. Da jeg læste den første, var jeg stadig meget psykologisk naiv, og jeg troede fuldt ud på den. Ifølge denne bog skulle jeg hver aften skrive tre gode ting ned, som var sket i løbet af dagen. Jeg skulle på den måde fokusere på de positive ting i stedet for at tænke på det negative. Men hvis jeg havde haft en dårlig dag, så var det rigtig svær at komme på de her positive ting, og det gjorde det bare endnu mere tydeligt for mig, at jeg havde haft en dårlig dag. Måske jeg kunne havde givet slip på dagen, hvis det ikke var for, at jeg jo skulle finde på de her ting. Og hvad endnu værre var, havde jeg haft bare en normal dag, hvor jeg ikke var speciel positiv, men heller ikke speciel negativ men et sted imellem, så kunne det også være svært at komme på de tre gode ting. Der var måske bare ikke sket så meget den dag, og det at jeg ikke kunne komme på tre ting, fik mig til at tro, at jeg havde haft en dårlig dag og gjorde mig ked af det, selvom min dag egentlig havde været ok. Denne bog, i stedet for at hjælpe mig, så skadede den mig faktisk. I dag er jeg mindre psykologisk naiv, og jeg ved, at man får hver selvhjælpsbog eller råd, man finder på internettet, skal vide, at det ikke nødvendigvis er det rette for en selv.

Så mit råd til dig, der ikke bare kan tænke positiv: 

Vid, at der er ikke noget i vejen med dig! 

Livet er svært lige nu. Måske du har mistet en kær en, måske du har mistet dit arbejde, måske din drøm er sat i stå, måske du har det svært af andre grunde. Det er ok at være negativ. Giv dig selv plads til at være negativ. Acceptér at livet er svært lige nu. Og måske netop denne accept kan give dig det rum, du har brug for, til at få det bedre igen - til at blive lidt mere positiv og lidt mindre negativ - ikke ved at tvinge dig selv til det men ved at skabe pladsen og roen til det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar